Vragen? Neem contact op: 06-12481895
In een reeks verhalen komen verschillende bedrijven aan bod die gelinkt zijn aan bedrijventerrein Stepelerveld en duurzaamheid. De aftrap wordt gedaan door Maurice Beijk van Unipro en Mark Asbroek van Auto Asbroek. Maurice kennen we allemaal als de man achter de succesvolle verduurzaming van Unipro en Mark is samen met Bart de drijvende kracht achter Auto Asbroek. De jarenlange vriendschap tussen beide heren is de basis geweest voor een verduurzamingsplan voor Auto Asbroek.
Maurice zocht dertig jaar geleden een garage voor het onderhoud van zijn auto. Via via is hij toentertijd bij Mark Asbroek uitgekomen en door de jaren heen is er goed contact ontstaan. Door de aanleg van de N18 was Auto Asbroek genoodzaakt om hun geliefde locatie aan de Hengelosestraat te verlaten. Mark en Bart hadden al snel hun zinnen gezet op nieuwbouw met een duurzame visie en raakten hierover met Maurice in gesprek. Maurice was gelijk enthousiast en wilde meteen meedenken. “Het is gaaf om een bedrijf uit de autobranche op weg te helpen met duurzaam ondernemen. In eerste instantie denk je bij deze branche niet gelijk aan duurzaamheid, dat maakt het extra interessant en uitdagend.”, aldus Maurice.
“In eerste instantie denk je bij deze branche niet gelijk aan duurzaamheid, dat maakt het extra interessant en uitdagend.”
De eerste stap naar verduurzaming is met de aanleg van zonnepanelen en een warmtepomp inmiddels gezet. Mark: “Er was al een moderne Cv-installatie in het pand aanwezig, deze blijft in combinatie met de nieuwe warmtepomp geïnstalleerd. We verwachten met de warmtepomop alleen alles van warmte te kunnen voorzien. Mocht er ineens meer warmte gevraagd worden dan de warmtepomp aan kan, dan kan de Cv-installatie bijspringen. Deze combinatie van een Cv-installatie en een warmtepomp is een zogenaamd hybride systeem en is voor veel bedrijven een ideale oplossing. Op dit moment besparen wij zo’n 70% op de stookkosten dankzij de warmtepomp en het goed afstellen van de kachels op de werkplekken in ons kantoor. Dit doen we met onze ventilatoren.”

Echter, viel ook het oog op een leegstaand pand aan de metaalstraat. Maurice: “Duurzaam bouwen is mooi, maar wat is er nou duurzamer dan een leegstand pand betrekken en te revitaliseren? Niets is mijn ogen! En al met al bleek dit financieel gezien ook nog eens aantrekkelijker dan nieuwbouw.”. De nieuwbouwplannen waren dan ook snel van tafel en met de nodige aanpassingen door onder andere noaber aannemer Mulder uit Beckum en UZIN Utz Nederland was het pand gereed en kon Auto Asbroek haar intrede maken. Het pand biedt voldoende ruimte voor bruggen en een prachtige showroom.

“De terugverdientijd van onze duurzame investeringen ligt op ongeveer zeven jaar. Na die zeven jaar gaan wij er elke maand op verdienen.”
“Wij hebben voor duurzaamheid gekozen vanwege het milieu, de kostenbesparing en om de uitstraling van ons bedrijf een positieve boost te geven. Als ondernemer krijg je steeds meer met duurzaamheid te maken en op deze manier kunnen wij ook ons steentje bijdragen. De terugverdientijd van onze duurzame investeringen ligt op ongeveer zeven jaar. Na die zeven jaar gaan wij er elke maand op verdienen. Een goede investering in mijn ogen”, aldus Mark. Dankzij de duurzame maatregelen is Auto Asbroek klaar voor de toekomst. In januari 2018 breiden ze zelfs nog extra uit met elektrische laadpalen voor hun hybride auto’s. En in 2019 verwachten ze de eerste full-eletric auto’s in hun showroom te hebben staan.
De duurzame visie gaat verder dan de aanschaf van duurzame maatregelen. Het gaat ook over noaberschap. Bij Auto Asbroek staat de mens centraal. Mark: “Als nuchtere ondernemers besteden we opdrachten uit aan betrokken ondernemers uit de buurt. Zo investeren we samen in een duurzame leef- en werkomgeving.”. Met al deze vernieuwingen is Auto Asbroek het eerste bedrijf in de buurt van het Stepelerveld dat de duurzame visie van Unipro doorzet. Maurice: “Ook al leg je niet direct een link tussen een autobedrijf en duurzaamheid, je ziet toch dat er erg veel mogelijkheden zijn. Voor nu én in de toekomst. Laat Auto Asbroek een voorbeeld zijn voor bedrijven in de buurt. Groen is doen!”.